

Colectivo (angielski: collective bus) to nazwa nadana w Argentynie, Kolumbii, Chile, Paragwaju i Urugwaju rodzajowi pojazdu transportu publicznego, szczególnie w stolicy Argentyny, Buenos Aires. Nazwa pochodzi od vehículos de transporte colectivo (“pojazdy transportu zbiorowego”), co odzwierciedla ich pochodzenie jako wspólnych taksówek.
Kiedy pojawiły się po raz pierwszy w latach 20. XX wieku, kolektywy były małymi autobusami zbudowanymi z mniejszych podwozi samochodowych (samochodów osobowych, furgonetek itp.), a później z podwozi samochodów ciężarowych (1950-1990, autorstwa Mercedes-Benz Argentyna), nieprzeznaczonymi specjalnie do transportu ludzi, i zostały ozdobione unikalnymi ręcznie malowanymi rysunkami (fileteado), które nadawały każdej jednostce odrębny smak.
Stale ewoluowały i powiększały się, ale zachowywały swój malowniczy styl aż do lat dziewięćdziesiątych, kiedy to flota miejska została zmodernizowana za pomocą standardowych autobusów z silnikiem tylnym.
Przez większą część historii bilety były sprzedawane przez kierowcę, który odjeżdżał, gdy tylko wszyscy pasażerowie wsiadali do pojazdu i sprzedawał bilety w czasie jazdy.
Przewóz osób Białystok – z nami zawsze bezpiecznie
W XIX wieku Argentyna była “spichlerzem świata”, jednym z największych światowych producentów i eksporterów żywności oraz bogatym krajem. Ulice zamożnego Buenos Aires (z 2 milionami mieszkańców) wkrótce wypełnione były samochodami. Stosunki handlowe ze Zjednoczonym Królestwem (głównie handel mięsem i zbożem) przyniosły w pierwszych latach stulecia niezliczoną liczbę inwestorów i przedsiębiorstw, w tym pierwszy w Ameryce Łacińskiej system metra, samochody, pociągi, tramwaje, taksówki i autobusy publiczne. Zobacz przewóz osób Białystok.
W dniu 24 września 1928 r. przez Buenos Aires przejechał pierwszy autobus taksówkowy. Później nazywane “colectivo”, opierało się ono na argentyńskim Chevrolecie Chevroleta Superior K-series Double Phaeton zwanym “Especial Argentino”. Zapewnił transport publiczny w Buenos Aires na z góry określonych trasach i przystankach, pobierając niskie opłaty od każdego pasażera.
Komfort i zadowolenie pasażerów jest dla nas ważne
Chevrolet rozpoczął produkcję podwozia samochodowego przystosowanego do transportu pasażerskiego. W latach trzydziestych XX wieku rozmiar kokpitu wzrósł z pięciu do kilkunastu miejsc, a linia Chevroleta stała się szeroko wykorzystywana, a nadwozia produkowane były przez lokalne firmy. Ten styl był utrzymany do lat 70. i 80., kiedy to oddziały miały dwadzieścia miejsc siedzących i ciasne miejsce dla wielu pasażerów stojących.
W okresie swojego rozkwitu kierowcy celowo stawiali czoła “prawdziwym” autobusom publicznym i tramwajom elektrycznym, parkując obok nich na najbardziej ruchliwych stacjach i jadąc blisko nich w ciągu dnia, aby zabrać pasażerów. Wkrótce ludzie zaczęli preferować te kolektywy, które wyparły oryginalne autobusy i tramwaje.